Apci tengerszem – Meseszép bányató Budapesttől 1 órás útra

Apci tengerszem

A Mátra délnyugati részén, a Nagy-Hársas és a Somlyó hegyek közötti Széles-kő aljában fekszik a Széleskő-bányató, amelyet apci tengerszem néven ismerünk. Az Apc község határában található kristálytiszta vizű tavacskát 10-15 méter magas sziklafalak határolják.

Apci tengerszem: séta a Széleskő-bányatóhoz

Az apci tengerszem rövid története

Az apci tengerszem egy klasszikus bányató, amelynek területén 1875-ben kezdték el a jó minőségű andezit fejtését. A termelés mintegy 90 éven keresztül folyt itt, a bányából a köveket csillékkel szállították a faluba.

A kőbányászat az 1960-as években szűnt meg a területen, az óriási bányagödör pedig lassan megtelt csapadék- és talajvízzel. Így keletkezett a Széleskő-bányató.

apci tengerszem
Apci tengerszem

A tó megközelítése

Számos helyen olvashatunk arról, hogy az apci tengerszem autóval is megközelíthető, ám – bejárva a népszerű útvonalat – egyértelmű bizonyítékát találtuk annak, hogy sajnos autóval csak Apc határáig jutunk el az Árpád úton.

Az autót bátran letehetjük az ingyenes parkolóban, innen kizárólag gyalogosan tudunk továbbhaladni – kisbiciklivel, babakocsival, kismotorral semmiképpen. Kezdetben az út nem tartogat sok látnivalót, és egy rövid, de meredek emelkedőt is meg kell másznunk, ám ez is könnyedén teljesíthető, már egy 4-5 éves gyerekkel is.

Egy útelágazáshoz érve három irányban haladhatunk tovább, a jobbra vezető út visz a Széleskő-bányatóhoz, amit apci tengerszem néven emlegetünk általában.

Hangulatos úton haladunk, friss levegőn, erdei környezetben. Az út csak egyszer ágazik el ezután, ekkor a balra haladó ösvényt kell választanunk, amíg el nem érünk a tengerszem egykori parkolójához, ahova – bár elférne több autó is – lehetetlen autóval eljutni.

A tengerszemig már csak egy nagy követ kell megkerülnünk, és a közeli árok mellett haladva hamarosan megpillantjuk a tavat, aminek különleges, zöld árnyalatban pompázó vize mellett a sziklafalak látványában is gyönyörködhetünk.

Féltünk attól, hogy az interneten fellelhető képek filterezve lettek, és az apci tengerszem nem annyira látványos, mint a fotókon, ám a valóságban a tó szépsége még meggyőzőbb, mint a felvételeken.

Ha a parton állva jobbra pillantunk, sárgás sziklafalat fedezünk fel, ide másznak fel azok, akik felülről is szívesen megnéznék a bányatavat. Sajnos a többnapos esőzés után mi nem jutottunk fel a meredeken induló szakasz morzsalékos talaján.

Aki szárazabb időszakban megpróbálná, annak az úton vissza kell egy kicsit sétálni, innen a piros kör jelzést kell követni. Az útvonal rövidesen eléri a piros + jelzésű ösvényt, itt balra fordulva, 150 méter múlva elérjük a lentről kiszemelt sziklafalt tetejét.

apci tengerszem

Hasznos tudnivalók

• A tóhoz vezető túra nehézségi foka könnyű, a szintemelkedés nem állít próbák elé. Ha valaki mégis elfárad, néhány pihenőt érdemes beiktatni.
  • A hely kutyabarát, utunk során több kutyás kirándulóval is találkoztunk.
  • Az apci tengerszem közelében – bár nem túl tágas a hely, de – sütögetésre, piknikezésre és egy-egy éjszakás vadkempingezésre is van lehetőség.
  • Bár a tó környéke népszerű kirándulóhely, sajnos a közelben nincs mosdó és vízvételi lehetőség.
  • A kullancsveszély miatt készítsünk be kullancsriasztót a hátizsákba.
  • A víz alatt rejtőző sziklák miatt a tóban balesetveszélyes a fürdés.

A legszebb tengerszemek és bányatavak hazánkban >>

Foglalj szállást a környéken!

Látnivalók a közelben

Apc közelében számos kilátó, kirándulóhely, vizes élmény és kalandos program vár ránk. A következő látnivalók felkeresését érdemes összekötni a tengerszem megismerésével:

A fent olvasott információk tájékoztató jellegűek. Mielőtt útnak indulsz, mindenképpen nézz utána, hogy jelenleg elérhető, látogatható-e az adott csodahely.
Kellemes kikapcsolódást kívánunk!

Képek: Kristóf Eszter

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

Szólj hozzá!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!