Élmények kerekesszékkel – 10 akadálymentes kirándulóhely Magyarországon

Sokunk számára mi sem egyszerűbb, mint kinézni a csodahelyet, majd felkerekedni, és nekiindulni élményeket szerezni. Beülünk az autóba, felszállunk a buszra, megmásszuk a hegyet, pillanatok alatt felszaladunk pár lépcsőfokot. De mi a helyzet azokkal a társainkkal, akik mozgásukban korlátozottak? Vajon nekik is ilyen egyszerű? Van lehetőségük bejárni az országot, látni minden szépet? Rájuk gondoltunk, amikor elkészítettük ezt a „10 akadálymentes kirándulóhely Magyarországon” c. felsorolást. Olyan kirándulóhelyeket gyűjtöttünk össze, amelyek akadálymentesítettek és kerekesszékesek számára is elérhetőek és látogathatóak.

Élmények kerekesszékkel

A lista összeállításában a Csodahelyek Magyarországon csoport tagjait hívtuk segítségül. Egy kedves csoporttagunk, Oraveczné Kovács Antónia kerekesszékes kislányával szorgalmasan kutatja a számukra megfelelő kirándulóhelyeket.

Valóban javuló tendencia mutatkozik az akadálymentesítés terén, de még így is nagyon el vagyunk maradva. A közintézmények többé-kevésbé már könnyen megközelíthetőek, azonban kirándulni sajnos nem egyszerű. A kislányom elektromos kerekesszékének súlya 70 kg, amit nem lehet csak úgy felkapni, tehát már egy lépcsőfok is nagy akadályt jelenthet nekünk.

Valóban sok helyen gondolnak rámpára, de visszatérő probléma, hogy a meredeksége miatt használhatatlan számunkra. Úgy gondolom, fontos lenne korán, már kicsi gyermekkorban elkezdeni az érzékenyítést, hogy segítőkészebbek és empatikusabbak legyenek az emberek, így talán pár kisebb akadály könnyebben áthidalható lenne.

Oraveczné Kovács Antónia- Tamara világa
A kép illusztráció (forrás: Pixabay)

Egy másik kedves csoporttagunk, Illés Kata mozgásában korlátozott hölgy, aki egy moped segítségével járja hazánk csodahelyeit. Tapasztalata szerint az emberek egyre elfogadóbbak és az akadálymentesítésben is jelentős fejlődést vett észre.

Bár én tudok menni a lábamon is, hamar elfáradok, így a nagyobb városnézéseknél a moped van segítségemre. Tapasztalataim szerint az emberek egyre nyitottabbak és elfogadóbbak a sérültek felé, az akadálymentesítés egyre több helyen tapasztalható. Sok kastélyban van már lift, amivel feljutok az emeletre, vagy gondoskodnak rámpáról a bejáratnál, ez nagyon tetszik. Az én szemszögemből nézve az a legfontosabb, hogy ne kelljen lépcsőzni.

Illés Kata- Utazások kis mopeddel
A csodahely mindenkié

Az akadálymentesítés önmagában elég összetett. Előfordulhat, hogy ami egy aktív kerekesszékes esetében áthidalható akadály, az egy elektromos kerekesszékkel közlekedő személynek nem. Igyekeztünk -amennyire csak lehet- ezekre a részletekre is figyelni listánk összeállításakor. Íme!

TIPP: Mielőtt elindulnátok kerekesszékkel felfedezni a lenti csodahelyeket, mindenképp érdeklődjetek az akadálymentes szolgáltatásokról a megadott elérhetőségeken!

10 akadálymentes kirándulóhely Magyarországon

Keszthelyi Festetics-kastély és parkja

A kastély és az egész területe 100%-ban akadálymentes. A személyzet rendkívül kedves és segítőkész. Lift könnyíti a közlekedést az emeletek között. Gyönyörű parkjában kellemes időt tölthetünk egy finom kávé mellett a kávézóban.

A tatai Öreg-tó és a Fényes Tanösvény

A hangulatos dunántúli város, Tata tava körül 7 kilométeren betonozott út van, így a tó környéke minden évszakban ígéretes úti cél lehet.

Az egész évben látogatható a Fényes Tanösvény egy tizennyolc állomással rendelkező ökoturisztikai útvonal. A karsztforrások lenyűgöző élővilágát nagy részben egy hídszerű faszerkezeten közlekedve csodálhatjuk, amely kerekesszékkel is jól járható.

Martonvásári Brunszvik-kastély és parkja

Bár a kastély látogatókat nem fogad, kívülről is csodás látványt nyújt, a parkja pedig egy hatalmas angolkert. A Beethoven Múzeum bejáratánál mobil-rámpát helyeznek ki szükség esetén, az Agroverzumban pedig lift segíti az akadálymentességet.

Vácrátóti arborétum

A Nemzeti Botanikus Kert látogatása egy igazi felüdülés lehet mindannyiunk számára. A terület legnagyobb része aszfaltozott, jelentős szintemelkedés nélkül kényelmesen körbejárható. Kirándulásunkat egy forró teával és egy finom, kemencében sült kenyérlángossal zárhatjuk.

Élmények kerekesszékkel - 10 akadálymentes kirándulóhely Magyarországon
Vácrátóti arborétum ősszel (fotó: Drabik Ákos)

A Szentendrei Skanzen

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum területe elég jól járható kerekesszékkel. Előfordulhat, hogy minden szegletébe nem jutunk el, de a régies hangulat és a szuper programok miatt mindenképpen nagy élmény, nem szabad kihagyni.

A gödöllői Grassalkovich-kastély és az Erzsébet-park

A gödöllői kastély főbejáratához akadálymentes kocsifelhajtón juthatunk a parkolóból. A jegypénztár és a ruhatár megközelítéséhez egy rendész kolléga áll rendelkezésre. A ruhatárban kerekesszék bérelhető, a kiállítási termek lift segítségével megközelíthetőek. A kastélylátogatás után a Gödöllői arborétumban vagy az Erzsébet-parkban is időzhetünk, mindkét lehetőség akadálymentesített.

Gödöllői Királyi Kastély

Cölöpsétány a Holt-Tiszánál

A Holt-Tisza mellett húzódó Nádirigó tanösvény Tiszakécske hangulatos kirándulóhelye, az ösvény egy rendkívül látványos cölöpsétányon vezet végig a víz mellett 1,5 km hosszan. A tanösvény elsődleges célja a Holt-Tisza élővilágának megismertetése a nagyközönséggel.

Fontos tudni: A sétány egy részén a híd emelkedik, ott szükség lehet valakire, aki segít áthaladni rajta a kerekesszékkel.

Szilvásváradi Fátyol-vízesés

Az erdészeti fizetős parkolóból végig jól járható, sima út vezet a Fátyol-vízesésig. Ennél a kirándulásnál fontos megemlíteni, hogy kisebb szintkülönbséggel kell számolnunk. Ha akad segítségünk a kirándulásunk során, akkor semmiképpen sem szabad kihagyni ezt az erdei utat.

Őszi csodahelyek Magyarországon, ahogy Ti látjátok
Szalajka-völgy (fotó: Szabó Sára)

Veresegyházi Medveotthon

Egy kedves családi program lehet az állatkedvelők körében. A legújabb fejlesztések során széles, védőkorláttal ellátott díszkő útburkolatot alakítottak ki, így járhatjuk körbe kényelmesen a medvék otthonát kerekesszékkel is.

Jeli arborétum

Hazánk egyik legszebb arborétuma méltán híres a tavaszi rododendronvirágzásról, de az év bármely szakában megcsodálhatjuk színes élővilágát. A park nagy része jól járható kerekesszékkel, a bejárati szakaszon külön kialakításra került egy 800 méter hosszú akadálymentesített bemutató ösvény is.

Természetesen ha egyszerűbb időtöltésre vágyunk esetleg Budapest környékén a Városligetben, a Margit-szigeten vagy a Duna partján is találhatunk kedvező, akadálymentes szakaszokat. Jó kirándulást kívánunk!

Fotók: csodahelyek.hu, pixabay

(Bár a lista összeállításakor igyekeztünk maximális körültekintéssel eljárni, sajnos előfordulhatnak eltérések az utak minősége és a szolgáltatások akadálymentessége vonatkozásában. Az esetleges változásokért felelősséget nem vállalunk!)

A fent olvasott információk tájékoztató jellegűek. Mielőtt útnak indulsz, mindenképpen nézz utána, hogy jelenleg elérhető, látogatható-e az adott csodahely.
Kellemes kikapcsolódást kívánunk!

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!