Elvarázsol Galyatető – Gyönyörködj a Galya-kilátó téli panorámájában! (+túratipp)

Galyatető, Galya-kilátó

Galyatető a Mátra egyik legnépszerűbb kirándulóhelye, a Galya-kilátó minden évszakban mesés élményeket tartogat. Télen a havas táj, nyáron pedig a szédítő panoráma kedvéért érdemes célba venni a Péter hegyese kilátóját. Téli túránkat jó szívvel ajánljuk azoknak, akik nem riadnak vissza a jeges Mátrától.

Galyatető és a legendás Galya-kilátó

Galyatető a Mátra szívében található, Mátraszentimre egyik településrésze, a hazai természetjárás egyik legkiemelkedőbb központja. A Galyatető Turistacentrum épületétől egy 200 méter hosszú ösvény vezet az Országos Kéktúra vonalán található Galya-kilátó lábához.

Az óriási bükkfák ölelésében álló építmény a 960 méter magas Péter hegyeséről tekint le az alatta elterülő tájra. A korábbi, 17 méter magas emelvényt további 13 méterrel toldották meg, köré két, rozsdamentes hálóval körbevett lépcsőspirál épült.

A páratlan panorámát biztosító, bivakszállásokkal is ellátott kilátó 2014-es felújítását követően több építészeti díjat is elnyert.

• Belépőjegy: 200 Ft
  • A beléptetőkapu pénzérmével működik
  • A kilátó nyitvatartás: 8-20 óráig

(Információk: 2024.01.15.)

A Galya-kilátó téli panorámája

Ugyan megtornáztatja a lábainkat a kilátó tetejére vezető 162 lépcsőfok, cserébe az ország egyik legmagasabban fekvő kilátóteraszáról 360°-os panorámában gyönyörködhetünk.

Az 1000 méteres tengerszint feletti magasságban lévő tetőteraszról ellátni a Kékes tömbjétől Sirokig, látható a Heves-Borsodi-dombság és a Karancs-Medves-vidék, kivételesen tiszta időjárás esetén pedig az Alacsony- és Magas-Tátra is felfedezhető a távolban. A Mátra déli csúcsait is felismerhetjük, a Felső-Mátra erdős tömbje nagyrészt eltakarja a Cserhát alacsony domghátait.

Télen a hófelhők miatt sajnos rövidre szűkül a látótávolság, azonban ilyenkor a fák havas koronájának látványa kárpótol bennünket. A Galya-kilátó ilyenkor egy téli mesevilág középpontja.

Nyeregkör – Túra Galyatető környékén

A Mátra egész évben tárt karokkal várja a természet szerelmeseit, a Galyatető Turistacentrum parkolójától számos túra indul, melyek kicsiknek és nagyoknak hosszabb-rövidebb erdei kalandokat ígérnek.

Galyatető Turistacentrum

Mi egy nyeregkört tettünk, ami egy 12,7 km-es körtúra, mely a turistacentrumtól indul. Bár a táv nem tűnhet kiemelkedően hosszúnak, a túrát azoknak ajánljuk, akik kellően fittek egy olyan úthoz, amelynek utolsó 6 kilométere szinte folyamatosan felfele vezet.

Utunk során a Mátra bükköseiben, fenyveseiben és bámulatos panorámájában is gyönyörködhettünk. A befagyott pocsolyák vidáman ropogtak a bakancsunk alatt, a patakoknál parányi fagyos vízesések és jégcsapok állítottak meg bennünket újra és újra.

A hegygerincen felfelé kapaszkodva több helyen is érdemes volt visszatekinteni a kilátás kedvéért, még akkor is, amikor alig kaptunk levegőt a megerőltető szintemelkedés, a -6 fokos hőmérséklet és a jeges szél miatt.

A nyeregtúra útvonala

A turistacentrum parkolójától az S jelzésen indulunk lefelé, néhány méterre a K+ jelzésre kanyarodunk, és igen hosszan, egészen a Mátra-nyeregig ezt követjük.

Itt egy tábla vár bennünket, amely jelzi, hogy a Galya-kilátóhoz a kék sáv jelzésen kell haladnunk, további kb 6 km-en, ami kb. 2-2,5 óra. Mi csak a túra legvégén kapaszkodtunk fel a Galya-kilátó tetejére.

Miben túrázzunk télen?

A téli túrázáshoz merőben más felszerelésre van szükség, mint a nyári kirándulásoknál. Túra közben sokszor leizzadunk, ha pedig megállunk, pár perc után remegni kezdünk. Ezen sokat segíthet a körültekintően kiválasztott téli túraöltözet.

Üvegünkbe ne vizet tegyünk, mert hideg időben nagyon hamar kellemetlenül kihűl, érdemes inkább egy termoszban forró italt magunkkal vinni. Üres üveg nem baj, ha van nálunk, mert a túra során előfordulhat, hogy meg tudjuk tölteni a közeli vízvételi pontokon. (Ezen a nyeregtúrán erre nem volt lehetőség.)

Foglalj szállást a Mátrában!

A fent olvasott információk tájékoztató jellegűek. Mielőtt útnak indulsz, mindenképpen nézz utána, hogy jelenleg elérhető, látogatható-e az adott csodahely.
Kellemes kikapcsolódást kívánunk!

Képek: Kristóf-Zöld Eszter

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

Szólj hozzá!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!