Hótaposó túra a Zöld-tavi menedékházhoz – Magas-Tátra, Szlovákia

Zöld-tavi menedékház túra

Egy téli hótaposó túra a Magas-Tátrában havas hegycsúcsokkal, csörgedező patakokkal, kalandos gyalogösvényekkel és mesebeli fenyvesekkel vár. Tarts velünk erre a gyönyörű havas túrára, amelynek úti célja a legendás Zöld-tó és a Zöld-tavi menedékház.

A Magas-Tátra csodahelye, a Zöld-tó

A Tátra a Kárpátok legmagasabb hegyvonulata Szlovákia északi és Lengyelország déli határán. A hegység egész területe a lengyel és szlovák Tátrai Nemzeti Parkok védett övezetében található.

Szlovákia területén, a festői szépségű Zöld-tó partján áll a Zöld-tavi menedékház, amely a Késmárki-Fehérvíz-völgyben, a Magas-Tátrában található, 1551 méteres magasságban.

Kedvet kaptál a havas élményekhez? Mutatjuk az útvonalat és a legfontosabb tudnivalókat.

A Zöld-tavi menedékház megközelítése

Ha nem vagy ismerős ezen a környéken, részt vehetsz szervezett túrán is, mi is így tettünk, de saját autóval indultunk útnak a Dunakanyarból, ahonnan 4,5 óra távolságra fekszik a túra kiindulópontja. Ahhoz, hogy a túrázás ne sötétben érjen véget, hajnalban kell indulni, és kisebb kitérőt, vagy megállót (kivéve mosdószünet) sem érdemes útközben tartani.

Ideális esetben utunkat a Fehér-víz (Biela voda parkovisko) autóbusz megállóhely parkolójából a sárga jelzésű széles erdei úton indíthatjuk.

Szánkópálya a Fehér-víz parkolóhelytől 3 km-re

Fontos azonban tudni, hogy a parkoló már reggel megtelik, az itt haladó szerpentines út szélén pedig sehol nem szabad parkolni (információ: 2024.01.28.), mert kerékbilincset kapunk. Ha nem érünk oda időben, jóval távolabb (gyalogosan 20 perc) lehet csak parkolni. Így a túraútonal hosszabb, az időveszteség pedig nagyobb lesz.)

A parkolóból indulva, a Késmárki Fehérvíz-völgyben haladva rátérünk a fenyvesek, majd a törpefenyők között kanyargó turistaútra, míg a végén megérkezünk a Zöld-tavi menedékház mellé.

TIPP: Érdemes előzetesen tájékozódni a Zöld-tavi menedékház (Chata pri Zelenom plese) nyitvatartásról a weboldalon, amely angol, német és szlovák nyelven is olvasható. Sajnos belefuthatunk olyan helyzetbe, hogy a „zárva” táblának ütközünk, így elveszítjük annak lehetőségét, hogy megmelegszünk, eszünk egy jót, és energiát gyűjtünk a visszaútra.

Sok leírást találni arról, hogy a 15 km-es túra – nehézségét tekintve – könnyű túra, azonban amint leesik a hó, ez már nem állja meg a helyét. A hóesés itt ugyanis nem olyan, mint hazánkban. Mi a túra alatt gyakran derékig elmerültünk a hóban, amikor a keskenyedő ösvényről egy-egy lépést letérve utat adtunk a sítúrásoknak.

Bár ez elsőre vidám élménynek tűnhet, valójában korántsem az, erőnket a túra végéig be kell osztani, főként azért, mert az ösvény a Zöld-tó közelében már annyira szűk, hogy a lábainkat egymás elé helyezve férünk csak el. A hó így is rendkívül csúszós, ezért elengedhetetlen komolyan venni a téli túraöltözet kritériumait.

A hideg téli napokon nyilvánvalóan nem élvezhetjük a Zöld-tó zöldjének látványát, hiszen ilyenkor a tó befagy, de a környező hegyek olyan kilátással ajándékoznak meg, amihez nincs hasonló Magyarországon. A havas sziklák mesébe illő szépségét egyetlen fotó sem adja vissza, ezt a látványt magunkhoz kell ölelni.

A túra nehézsége

• A parkoló 925 méteres magasságban fekszik, a Zöld-tó 1545, míg a menedékház 1551 méteres magasságban található. A szintemelkedés 600 méter, a menetidő pedig minimum 7 óra. Nagy hóban ennél több.
  • A havas túrához sportos erőnlét szükségeltetik, kisebb gyerekekkel semmiképpen ne induljunk útnak.
  • Az útvonal sziklás szakaszokat is tartalmaz, ezért a vízhatlan túrabakancs és a bakancsra tehető csúszásgátló vagy hómacska jó szolgálatot tesz majd.
  • Célszerű sok elemózsiával készülni, szőlőcukor, meleg tea, szendvics és banán jó, ha van a táskánkban.
  • A réteges öltözködés szintén fontos, a hóban gyalogolva hamar megizzadunk, de a Zöld-tó partján annyira hideg lehet, hogy alig-alig melegszünk majd fel a visszaúton.
  • Szlovákiában az euró a hivatalos fizetőeszköz, forinttal nem fogunk tudni fizetni, és magyarul sem fogjuk tudni megértetni magunkat, csak közvetlenül a határ mellett.
  • A benzinkutak többségénél általában ingyenes a mosdóhasználat, több helyen éttermet is találni.
  • Hazafele úton, ha autópályán szeretnénk haladni, Kassán keresztül Miskolc fele is utazhatunk. A menetidő alig több, mint a Párkány-Esztergom útvonalon.
  • Ha szánkót is hozol magaddal, kipróbálhatod a környék egyik pályáját.

Foglalj szállást a közelben!

A fent olvasott információk tájékoztató jellegűek. Mielőtt útnak indulsz, mindenképpen nézz utána, hogy jelenleg elérhető, látogatható-e az adott csodahely.
Kellemes kikapcsolódást kívánunk!

Képek: Kristóf-Zöld Eszter

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

Szólj hozzá!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!