A sziklás Nagy-Kevély, a Mackó-barlang és a Kevélyek legszebb látnivalói

Nagy-Kevély túra

Az 534 méter magas Nagy-Kevély a Kevélyek hegycsoport (Ezüst-, Nagy- és Kis-Kevély) középső tagja, amely a Pilis egyik legszebb részén magasodik Pilisborosjenő és Csobánka fölé. Egy Nagy-Kevély túra számos látnivalóval, természeti kinccsel és lenyűgöző panorámával ajándékoz meg, így ha el is fáradunk a nehéz terepnek köszönhetően, biztosan felejthetetlen élményekkel gazdagodunk.

Túra a Pilisben: A Nagy-Kevély legszebb látnivalói

A Nagy-Kevély meghódítása

Egy túra a Nagy-Kevély legszebb látnivalóihoz kiadós kihívás elé állít bennünket, de a panoráma és a természet szépsége miatt mindenképpen érdemes megküzdeni az olykor igen nehéz tereppel. Az autónkat célszerű Pilisborosjenő központjában hagyni, majd a Szent Vid plébániatemplom mellől megkezdhetjük utunkat a piros négyzet jelzést követve.

Elhaladunk a Júlia lépcső mellett, majd hamarosan a település lakott területének határára érünk. Fölénk magasodik az Ezüst-Kevély, amely nevéhez méltóan valóban ezüstösen fénylik. Innen az út igen meredekké válik, a sziklákon és a morzsalékos talajon haladva örülni fogunk annak, ha jó tapadást biztosító túracipőben indultunk el otthonról.

Az izzasztó kaptató próbára tesz majd bennünket, de az izgalmas terepnek, és a feketefenyők látványának köszönhetően nem érezzük majd teljesíthetetlennek a távot.

Amint elérjük a Nagy-Kevély és az Ezüst-Kevély közti nyerget, meglátjuk majd a piros sáv jelzést. A piros sávot követve az Ezüst-hegy csúcsán (415 m) csodálatos panoráma fogad, innen pedig célba vehetjük a Nagy-Kevély csúcsát (534 méter). Kisebb gyerekekkel óvatosan haladjunk, mert az út nem csak meredekebbé, de sziklásabbá is válik, a haladás néhol igen nehézkes.

A hegycsúcsról ellátni a Gellért-hegyig, felfedezhetjük a Budai-hegység csúcsait, a János-hegyet, a Hármashatár-hegyet, de a Nagy Szénást és a Nagy Kopaszt is jól láthatjuk. Az alattunk fekvő települések látványa is igen megkapó.

Remek képeket készíthetünk madártávlatból, ráadásul innen már lefelé vezet majd az utunk a Kevély-nyeregig, így alkalmunk nyílik egy kicsit megpihenni.

Kevély-nyereg

A Kevély-nyereg a Kis- és Nagy-Kevély között található, több turistaút, és a Pilisborosjenői Kevélyhegyi Tanösvény is itt halad. A tisztáson egy információs tábla tájékoztat a tanösvény állomásairól.

Korábban ezen a helyen állt a Kevély-nyergi menedékház, amely az 1920-as években épült, ám 1992-ben porig égett. Több pad, asztal, tűzrakó hely és egy esőbeálló is várja a kirándulókat, itt érdemes megállni piknikezni is, ha kényelmes helyen szeretnénk falatozni.

Mackó-barlang

A Kevély-nyeregről tehetünk egy kis kitérőt a sárga sáv jelzésen a Kis-kevélyi barlanghoz, amely Mackó-barlang névre is hallgat. Az út lefelé kényelmesnek tűnik, de tartogassuk az erőnket, mert visszafelé igen meredek kapaszkodóval kell majd számolnunk.

A Mackó-barlang Magyarországon az egyik legrégebben feltárt barlang, amely 65 méter hosszú, és egy nagyobb teremből, illetve két rövidebb oldalágból áll. Érdemes alaposan körbejárni a barlangot, amely szeles idő esetén egy kis menedéket nyújt a kirándulóknak. Előtte egy asztal, és két pad ad lehetőséget a pihenésre.

A barlang mellett tilos tüzet rakni, mert a füst kárt tesz a barlang mennyezetén élő barlangi pókokban és denevérkolóniákban.

A sárga sáv jelzést követve Csobánka felé is folytathatjuk utunkat, ám ha visszafordulunk a Kevély-nyereg felé, akkor célba vehetjük az Egri vár másolatát, a Teve-sziklát, és a Kevély-hegyi kőfülkét is. Mi az utóbbi lehetőség mellett döntöttünk.

Kevély-hegyi kőfülke, Egri vár másolata, Teve-szikla

A zöld sáv jelzésen egy köves gyalogúton ereszkedhetünk le a hegyoldalban. Útközben ha balra tekintünk, megnézhetjük a Nagy-Kevélyi kőfülkét, azaz a Szódás-barlangot, amelyről egy tájékoztató tábla mesél nekünk.

Egy meredek ösvényen mászhatunk fel a 4 méter magas és 3 méter mély üreghez, ahonnan a Pilisvörösvári-árok szántóföldjeire nyílik kilátás.

Innen már igen közel található egy fa sorompó, ahonnan jobbra kanyarodva haladhatunk tovább az Egri vár másolatához. Célszerű elővenni a telefonunkat, mert egy kerékpáros utat követve, navigáció segítségével, „toronyiránt” haladva néhány perc alatt a várhoz érünk.

A vár – méretét tekintve – nem túl nagy, ám az Egri csillagok c. film rajongói számára valóságos zarándokhely. Általában a gyerekek is szívesen járják be a vár helyiségeit, a kilátás pedig igen pazar, többek között emiatt is remek kirándulóhely a környék.

A vártól mindössze pár percre található a Teve-szikla, amely hatalmas sziklaalakzatok között fekszik.

A túránknak ez a része olyan látvánnyal ajándékoz meg, mintha nem is Magyarországon járnánk, hanem az erdélyi Vörös-szakadéknál. Ez volt a kirándulás során az egyik kedvenc állomásunk.

Szállást keresel a környéken?

Itt tudsz nézelődni »»

Ha nem szeretnénk megmászni a hatalmas sziklákat a Nagy-Kevély tetejére, kezdhetjük az utat a település központjából a Teve-szikla felé is, a Kevélyhegyi Levendulamező mellől. Kisebb gyerekekkel ezt az útvonalat ajánljuk, az út nem meredek, és hamar elérhető gyalogosan a szikla, valamint a vár is.

A táj ezen a részen is különleges panorámát tartogat, ráadásul innen megcsodálhatjuk lentről a Nagy-Kevélyt, amely immár fölénk magasodik.

A túra során megtett táv összesen 12,6 km, amelyet két rövid pihenővel 3,5 óra alatt tettünk meg kényelmesen.

Képek: Kristóf Eszter

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!