Morgó-gödör – rejtett természeti csoda Nógrád megyében

Napjainkban lassan igazi kihívást jelent olyan kirándulóhelyet találni, ahol csend és nyugalom várja az odaérkezőket. Az ismert, népszerű célpontok hamar megtelnek látogatókkal és bizony előfordulhat, hogy inkább egy nyugodt, csendes túrára vágyunk. A Nemti közelében található, eldugott Morgó-gödör sokak számára még ismeretlen csodahely lehet. Mutatjuk az utat!

Morgó-gödör – 20 millió éves természeti képződmény

Az amerikai kanyonokra emlékeztető, 20-23 millió éves hasadék a tengerben lerakódott puha, könnyen málló homokkő és a magasabb mésztartalmú rétegek váltakozásából áll. Ahogy sétálunk a szél és a víz formálta különleges hasadék 15-20 méter magas sziklafalai között, néhol alig fél méter széles szűkületeken kell átkelnünk. A hasadék mindössze 50-60 méter hosszan húzódik, de így is lenyűgöző látványt nyújt. A Morgó-gödör hatalmas falain túl, szintén a természet alkotta különleges sziklaformációkra is bukkanhatunk. Ezen a kiránduláson a legendákkal és mesékkel szőtt látványos Kőleány alakzatával és a Sárkány-szikla mesés panorámájával is megismerkedhetünk.

A kővé vált leány

Ha a Morgó-gödörnél járunk, mindenképpen érdemes útba ejteni a körülbelül 6 méter magas Kőleány homokkő alakzatot. Nevét a falubeliek adták, akik úgy mesélik, a leány hazugsága miatt változott kővé. Éppen apjának vitt ebédet, de útközben megéhezett és megette, majd mikor édesapja számon kérte, a lány így felelt: „Változzak kővé, ha nem mondok igazat.”

A Sárkány-szikla

A Sárkány-szikla formájáról kapta nevét. Ha kellően szemfülesek vagyunk, láthatunk egyéb érdekes formációkat is a környékén. Tetejéről gyönyörű kilátás tárul elénk. Semmiképpen nem szabad kihagyni, ha a vidéken járunk. A Kossuth út 72. szám alól induló úton száz méter után érjük el a sziklát.

A Morgó-gödör legendája

Egyes feltételezések szerint a járatokba befújó szél hallat morgó hangokat, azonban más érdekes történet is fűződik a hasadék kialakulásához. A mese címe: A favágó és róka

Réges-régen élt a Mátra északi lábánál egy favágó és annak felesége. Szerényen, szeretetben teltek napjaik, de gyermekkel nem áldotta meg őket a jó Isten. Egyszer a favágó gondolkodva ült egy rönkön, míg nem odalépett mellé egy róka, majd megkérdezte tőle: „Mi a bajod, jó ember?” A favágó ijedtében majd felesett ültében. Mikor feleszmélt, válaszolt: „Van nekem egy asszonyom, talán a földkerekség legjobbja. De ahogy éri az idő, annál többet morog velem.” „Jajj te favágó, holnapra meghozom neked az orvosságot a bajodra.” Így is lett.

Másnap a róka már várta a favágó érkezését. “Hoztam neked valamit, egy zsákot. Vidd ezt haza. Ha házsártos az asszony, óvatosan nyisd ki és engedd bele a morgását. De nagyon fontos! Másnap ereszd is ki belőle, mert ha nem teszed, szét fog szakadni. “Hoztam neked valamit, egy zsákot. Vidd ezt haza. Ha házsártos az asszony, óvatosan nyisd ki és engedd bele a morgását. De nagyon fontos! Másnap ereszd is ki belőle, mert ha nem teszed, szét fog szakadni.” Ezután a favágó mindig így tett. Megéltek még együtt jó ötven nyarat és telet, és bár az asszony tényleg jó volt, de akkora gödröt ásott a morgása a falu szélén, hogy annak mélysége mára tíz emberhosszat is kitesz.

We Love Nógrád facebook oldala

Hasznos információk

• Cím: 3152 Nemti, Fenyves út 15.
  • Nyitva tartás: Egész évben szabadon látogatható, de a sűrű aljnövényzet miatt érdemes kora tavasszal vagy ősszel érkezni.
  • A belépés ingyenes.

Megközelítés

Autóval

Budapestről az M3-as autópályáról térjünk le Hatvannál a 21-es főútra Nemti irányába. A faluba érve balra térjünk le a Fenyves útra, amelynek végén a kocsival parkolhatunk.

Tömegközlekedéssel

Hatvanról Kisterenyéig vonattal utazzunk, ahol a postától autóbusszal juthatunk a Szuhai, elágazás megállóig. Innen könnyen a Fenyves útra találunk, amelynek végéről indul a kirándulás.

Nemti falujából, a Fenyves utca folytatásában, egy földúton, lefelé az ösvényen, a zöld jelzésen induljunk, amin körülbelül 300 méter múlva elérjük a Morgó-gödört. A hasadék végén nemsokára balról becsatlakozik a zöld háromszög, amelyen utunkat folytathatjuk és amelyen elérünk a Leány-kőhöz.

Frissítés! Olvasónk írta: „Nagyon szerettük volna megnézni, de félóra bolyongás után sem találtuk meg. Majd néhány turista útba igazított, de a derékig érő csalánoson nem volt kedvünk átkelni. Egy tábla, egy kis odafigyelés a helyiek részéről sokat segítene.

Fotók

Fotók: Morgó-gödör, Kőleány: Forgács Attila, Sárkány-szikla: Pleszinger László

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

“Morgó-gödör – rejtett természeti csoda Nógrád megyében” bejegyzéshez 8 hozzászólás

1. Nagyon szerettük volna megnézni, de félóra bolyongás után sem találtuk meg. Majd néhány túrista útba igazított, de a derékig érő csalánoson nem volt kedvünk átkelni. Egy tábla, egy kis odafigyelés a helyiek részéről sokat segítene.

2. Valóban kár, hogy nincs tábla, semmiféle útbaigazító. (GPS-szel találtuk meg a bejáratot.) Jó lenne valami eligazítás, mert a természet csodálatos alkotása. Vissza kell mennünk!!! (bakancslista)

Szólj hozzá!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!