Strázsa-hegyi tanösvény, kilátó, Gyilkos-tó – Csodahelyek Esztergom közelében

Ha van olyan látnivaló Esztergom közelében, ami a friss levegő mellett kalandos útvonalakat és rengeteg természeti kincset tartogat, a Strázsa-hegyi tanösvény környéke biztosan az. Kutyás kiránduláshoz remek választás, ráadásul a csodálatos panoráma is garantáltan mosolyt csal az arcodra!

Milyen látnivalókat tartogat a Strázsa-hegy?

Ha a Pilis hegységben, Esztergom-Kertváros közelében szeretnél kirándulni, a Strázsa-hegy mindenképpen bakancslistás úti cél. A Kis-Strázsa-hegy és a Nagy-Strázsa-hegy bejárása külön-külön lehet akár rövid kiruccanás is, de akár egy egynapos, nagyobb túra során is megismerkedhetsz minden látnivalóval.

• A 308 méter magas Nagy-Strázsa-hegyen található a Strázsa-hegyi barlang, amelynek a bejáratát Tündérkapuként is emlegetik. Innen 40 méterre fekszik a Sátorkőpusztai-barlang, amely a járványügyi helyzet miatt jelenleg nem látogatható.
  • A 233 méter magas Kis-Strázsa-hegy környékén szintén több barlang található (Tüskés-barlang, Kivonulás-barlang), illetve a hegyen halad a Strázsa-hegyi tanösvény is, amely érinti a Gyilkos-tó és a Strázsa-hegyi kilátó környékét. A hegy alapkőzete a mészkő.

A két hegy között a Remete-völgy húzódik. Mi a Kis-Strázsa hegyet vettük célba, az autót pedig a Kökörcsin Ház Erdei Iskola és Látogatóközpont melletti parkolóban hagytuk (a tanösvény bejárata innen gyalogosan kb. 3 perc).

Kökörcsinház

A Kökörcsin Ház múltja és jelene

A Kökörcsin Ház a Duna-Ipoly Nemzeti Park egyik bemutatóhelye, amely környezeti nevelés keretében kínál programot iskolai csoportok, egyesületek, és turistacsoportok számára.

Az épület egy – ma már természetvédelmi oltalom alatt álló – volt katonai gyakorlótéren áll, amely a második és az első világháború alatt is fontos stratégiai pont volt. A parkoló 60 centi vastag betonja harckocsiknak és tankoknak lett kialakítva, az épület pedig tiszti kaszinóként szolgált. A terület több mint száz évig katonai lőtérként funkcionált.

A Kökörcsin Házba a kirándulás során nem tudtunk bejutni, de a túra semmit nem veszített az értékéből. A ház közelében elhelyezett tájékoztató tábla sok hasznos információval látott el a terület élővilágával és a tanösvény két útvonalával kapcsolatban.

Leánykökörcsin

A Strázsa-hegyi tanösvény állomásai és mesés panorámája

A parkolóból már látható a kilátó, illetve a tanösvény meredeken vezető útvonala, ám mi nem a meredek hegyet másztuk meg, hanem a parkoló mellett jobbra vezető földes-kavicsos úton indultunk el, amely a Gyilkos-tó mellett halad el.

A Gyilkos-tó egy mesterséges vízterület, amely egy agyagbánya helyén keletkezett a XIX. század végén. A tó neve feltehetően onnan ered, hogy többen is életüket vesztették a vizében. 1956 után a szovjet katonaság a tó egy részét harckocsi-mosóként hasznosította, míg a másik fele tiszti horgásztóként funkcionált. Őshonos halfaj a széles kárász, a pirosszárnyú keszeg, a sügér és a védett szivárványos ökle.

A tó mellett elhaladva az út igen hosszúnak tűnik, és jelzéssel sem találkozunk rajta, ám érdemes követni az útvonalat, amely egy idő után a balra kanyarodik, és óvatosan emelkedve a hegyre vezet. Bár itt úgy tűnik, hogy sport babakocsival járható az út, mi mégsem ajánljuk, mert később már kényelmetlen lesz vele közlekedni.

A kilátás a hegy tetejéig újra és újra megállított bennünket, tiszta időnk volt, így egészen messzire elláttunk szabad szemmel is. Napos, tiszta időben célszerű felkeresni a tanösvényt, mert a panoráma tényleg fergeteges. Az út legfelső néhány métere kissé meredek, ám a gyaloglás minden perce élvezetes, a Strázsa-hegyi kilátó nincs teljesíthetetlen távolságra, időben 30-40 percet jelent ez az útvonal.

A kilátó tetejére csak szervezett kirándulás keretében lehet felmászni, de a panoráma a Kis-Strázsa-hegy tetejéről így is álomszép. Rálátni egész Esztergomra, a Bazilikára, a közeli Palatinus-tóra, Dorogra, és a környező hegyekre. A kis tisztáson meg lehet egy kicsit pihenni, piknikezésre is alkalmas a terület. A hegyoldalon több védett növénnyel is találkoztunk, ilyen a leánykökörcsin, a tavaszi hérics, és az árvalányhaj.

A 7 állomásból álló Strázsa-hegyi tanösvény állomásai sorban a következők:

1. Gyurgyalag
  2. Fali gyík
  3. Bunker
  4. Fekete kökörcsin
  5. Kilátó
  6. Nappali pávaszem
  7. Nádirigó

Visszaúton a meredek útvonalat választottuk, amihez elengedhetetlen a megfelelő túracipő viselése, az út ugyanis sok helyen igen morzsalékos, bár több helyen lépcsők segítik a közlekedést. Itt már biztosan nem lehet babakocsival sétálni, és a kisebb gyerekekkel is csak óvatosan ajánljuk a haladást, mert valóban meredek helyeken vezet a tanösvény.

Több kutyással is találkoztunk kirándulás közben, és mivel mi magunk is kutyával jártuk be a területet, azt tapasztaltuk, hogy a hely a kutyások számára igazi paradicsom. Örömmel tapasztaltuk azt is, hogy a kirándulók köszöntek egymásnak, ettől olyan érzésünk volt, mintha mindannyian egy kicsit magunkénak éreztük volna a tanösvény szépségeit, és a hely hangulatát.

Kutyabarát kirándulóhely

Hasznos információk, megközelítés és elérhetőségek

• a tanösvény 1200 m hosszú
  • bejárása nagyjából 1 órát vesz igénybe
  • ingyenesen látogatható
  • egész évben látogatható, de a kijelölt ösvényről letérni nem szabad
  • minden korosztály számára ajánlott
  • kutyabarát hely
  • az ingyenesen letölthető Duna-Ipoly mobilapplikáció bemutatja a terület legjellegzetesebb élőhelyeit
  • a kiállítás és a kilátó belső részének megtekintésére a szakvezetett túrákon van lehetőség
  • a tanösvény a Kökörcsin Ház mellől indul, amely Esztergom-Kertváros mellett, a Dorogot elkerülő 117 sz. főút és a Suzuki út kereszteződésében áll
  • a kerékpárokat, motorokat és autókat a parkolóban kell hagyni
  • az összes útvonalhoz a babakocsi helyett a hordozókendő használata javasolt
  • kapcsolattartó: dr. Jankainé Németh Szilvia, nemethsz@dinpi.hu, +36 30 663 4614

Szállást keresel Esztergomban?

Itt tudsz körülnézni »»

Csodahelyek nyomában – Látnivalók a Strázsa-hegy környékén

Ha Esztergomban jársz, a város nevezetességeit mindenképpen érdemes felkeresni, de ha kifejezetten kirándulóhelyet keresel, célozd meg a Vaskaput, a Szent-Tamás hegyet, vagy Búbánatvölgyet

Miután bejártuk a Strázsa-hegyi tanösvényt, úgy döntöttünk, hogy Esztergom népszerű látnivalói helyett inkább megnézzük közelebbről a kilátóból is jól látható Palatinus-tó partját (20 perc Esztergomtól). A tó különlegessége a meglepően kék színű vize mellett, hogy két strandja van, a Palatinus tófürdő és az Öböl Music Beach.

Mi nem a strandok miatt látogattunk ide, hanem hogy végigsétáljunk a vízparton álló bájos házikók mellett. Minden kisház szorosan egymás mellé, közvetlenül a vízpartra épült, és mindegyiküknek saját stégje van, ami – valljuk be – nem mindennapi élményt tartogat. A meleg nyári estéken biztosan jó érzés üldögélni a teraszként funkcionáló stégeken, ráadásul szinte mindenhol láttunk startra készen álló kajakokat, és kenukat.

A Palatinus-tó után még elautóztunk a Garancsi-tóhoz (20 perc Dorogtól), hogy tegyünk egy sétát a tó körül, és megnézzük az Üvegtigris büfét, ami a környék egyik legkedvesebb látnivalója.

Tipp! Ha te is szívesen ennél egy hamburgert a vízparton, nyugodtan hozd magaddal a gyerekeket, akik örömmel rohangálnak majd a tó körüli ösvényen és a kutyát se hagyd otthon, ugyanis a Tinnye mellett fekvő tó környéke kutyabarát hely.

Számos helyen jártunk már a Dunakanyarban, de a Strázsa-hegy olyan panorámával várt, amelyben nem csak gyönyörködni szerettünk volna. Hosszú perceket töltöttünk azzal, hogy megfigyeltük Esztergom és Dorog környékét, és beazonosítottuk, milyen látnivaló, mely hegység merre található. Családdal, gyerekekkel, barátokkal, kutyával, és fényképezőgéppel a lehető legizgalmasabb csodahely Esztergom közelében. Csak ajánlani tudjuk!

A fent olvasott információk tájékoztató jellegűek. Mielőtt útnak indulsz, mindenképpen nézz utána, hogy jelenleg elérhető, látogatható-e az adott csodahely.
Kellemes kikapcsolódást kívánunk!

Fotók: Zöld Gábor

Tetszett a cikk?

Oszd meg másokkal is!

Szólj hozzá!

error: Védett tartalom!

Tavaszi Bakancslista Gyerekekkel

Gyűjtöd azokat a programokat, ahol az egész család jól érezheti magát? Máris mutatunk 100 tavaszi ötletet, látnivalót és programot, ráadásul a tavaszi szünetre és húsvétra is gondoltunk.

Egy e-book, amit neked írtunk!